22 Şubat 2013 Cuma

İran Kedilerinde Doğum

Lulu'nun hamilelik sürecinde aldığım aktif rol ve çabalarımdan ötürü bu konu konuda oldukça tecrübe kazandığımı düşünüyorum.
Kedilerde gebelik 57-67 gün süren çok iyi beslenme gerektiren bir süreç çünkü annenin sağlıklı olması bebeklerinde sağlıklı doğumu anlamına geliyor.
Aslında Lulu' nun hamileliğini hiç ama hiç beklemiyordum çünkü sevgili dostum Sevil'in kedisi Minnok' la tam 2 yıl flört ettiler. 2 yılın sonunda annem yurt dışına gideceği için Lulu' nun baş düşmanı Pisican' ı bir aylığına bana bırakmak zorunda kalınca, bende kızımı en iyi şekilde ağırlayan Sevil'e gönlüm rahat bıraktım.  Hamilelik belirtileri bu ziyaretten sonra başladı. İran kedileri bu konuda ne yazık ki sokak kedileri kadar hızlı ve başarılı olamıyor. Lulu o kadar minyon ve onca şey yemesine rağmen zayıf bir kedi ki hamileliğini anladığımda yani 4. haftada bu kez de doğumun ona çok zarar verebileceği korkusuna kapıldım hatta kendimi suçladım" Neden çiftleştirmek için bu kadar uğraştım" diyerek. Onlarca veteriner dolaştım, hepside endişelenmemem gerektiğini ona bir zarar gelmeyeceğini söylediler. Tabi bu da beni durdurmadı sonunda durumu ve ufaklıkların sayısını öğrenmek için ultrasound çektirdim. Bebeklerden birinin diğerlerine göre iri olduğu, iran kedilerinin başlarının büyük olması ve kızımın ilk doğumu olacağından ilk yavrunun ölü doğabileceğini öğrendim.


Endişe bana onlarca kedi doğum videosu izlettirdi neler yapmam gerektiğini tüm detaylarıyla izledim. Plasentayı Lulu yalayarak açmayabilirdi ya da ölü doğan yavrusunu yiyebilirdi. Doğum bitimine kadar doğan yavruları sıcak tutmak ve temizlemek bana düşebilirdi.
Bir akşam eve döndüğümde Lulu benden bir şeyler ister gibiydi önce acıktığı için böyle yaptığını düşündüm ama mamasına dokunmamıştı bile, yine de tazeledim(Doğum yapacağı gün 12-24 saat yemek yemezlermiş). Sonrasında Lulu beni doğum yapacağı yere götürdü yardım dilenircesine ve soluk alıp vermeler başladı. Kendimi ilk bebeğin ölü doğacağına çok hazırlamıştım ama beklediğim gibi olmadı ve boyutları en küçük olan tek kızımız Biricik doğdu. İlk bebeğin doğumundan sonra sıra ikinci yavruya geldiğinde doğumu tam 5 saat bekledik çünkü sırada tersten gelen ve iri olan yavru, ortancamız Tersy vardı. Tersy tersten geldiği gibi doğumu 5 saate yakın bir süre sürdüğü için annesini de çok yordu. Gövdesi çıktı ama başı sıkışmıştı ve kesesinden ayrılmıştı artık öldüğünü düşünerek Lulu' nun daha fazla acı çekmemesi için onu çektim. Yere düşmesi ile miyavlamaya başladığında yaşadığım sevinci anlatamam. Hemen ardından Dante kolaylıkla doğdu. Doğan iki bebeğini de yalayarak plasentalarını temizledi ve yedi(plasenta anne kedinin için en faydalı ilk besindir). Zavallı Biricik saatler sonra beklediği ilk süt saadetine kavuşabildi.
Bazılarının hayvan deyip de küçümsediği o küçücük canlının böyle güzel bir anne olduğuna şahit olmak hayvanlara saygımı kat be kat arttırdı. Süt içmeyen yorgun bebeğini nasılda kedine çekerek süt içmesini sağladığını, yemeğe bayıldığı çilekli yoğurdunu ve salatalığını yemek yerine yavrularının tek miyavlamasına koşuşu, miniklerin ilk adımları, küçük kuyruklarını anten gibi havaya dikerek dolaşmaları... gerçekten izlenmeye değerdi.
Endindiğim Küçük Tecrübeler:


  • Gebelik ve doğum sonrası  besleyici olacağını düşünerek petinize ıslak mama yedirmeyin çünkü su içmesine engel oluyor ve bu da süt üretememesine sebep olabilir. Aslında insanlar içinde geçerli süt için su içmesi yeterli.
  • Eğer kedinizin sütü kesilirse endişelenmeyin sütün yerini dolduran özel tozlar var.
  • Anne kedi gebelik boyunca ve doğumdan sonra yavru kedi maması ile beslenmeli.
  • Gün içinde bebeklerin kemik gelişimi için gün ışığına çıkarabilirsiniz. 
  • Doğumun ilk günlerinde anne kedi bebeklerini saklıyor ise asla bebeklere dokunmayın çünkü anne kedi üzerindeki yoğun ilgiden bunalıp evin en acayip ve kuytu bölgesine taşınabilir."Lulu bana bu ayrıcalığı ilk günden itibaren tanıdığı için kendisine teşekkürü borç bilirim:))"
  • Doğumdan sonra kediniz ve bebekleri için üzeri kapalı ev şeklinde yatakları kullanabilirsiniz. Lulu doğum sonrası iki ay  ve hala böyle bir yuvada yatıyor.
  • Yeni doğan yavruların ağırlıkları 110-120 gr' dır. İlk haftada bu ağırlık iki misline çıkar ve üçüncü haftada 300-350 gr, 6-7 haftada 700-800 gr' dır.
  • Gözler 4. haftada açılmaya başlar, erken açılan gözlerde sağlık problemleri yaşanabilir.
  • Yavrular anne sütü içtikleri sürece dış etkenlere ve hastalıklara karşı koruma altındadır.
  • Sütten iki aylık olduktan sonra kesilmeleri sağlıklıdır ancak anne hala emzirebilir bu annelik hormonu bitene kadar da sürer. 
  • Bu tecrübeyi yaşamak isteyenler yavrulara en güvenli yeni yuvalarını da çevrelerindeki dostlarından seçmeliler. Yanlış kişilere verip de  sokağa terk edilmelerine sebep olmamalılar.
  • Şahsi görüşüm böyle bir tecrübeyi minik meleğinizle yaşadıktan sonra  kedinizi kısırlaştırmanız, bu onun sağlığı için en doğru karar. 



10 yorum:

  1. Teşekkürler, çok güzel bilgiler vermişsiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, elimden geldiğince anlatmaya çalıştım. Harika anılarım oldu Lulu'mun sayesinde...

      Sil
  2. merhabalar,
    yardiminiza ihtiyacimiz var sanirim :/ :)

    kizim Mia 13 eylul'de dogum yapti,
    sanirim dogumumuz ya gercekten gecikti yahut bizim panigimizden yanlis hesaplamayla veterinere kosturduk, onu da panikletip suni sanci verildi,
    bilemiyorum suni sanciyla mi dogum yapti zamani gelmeden yoksa o kadar gun zamanini mi bekledi :/
    5 bebegimiz oldu, 3 tanesi melek oldu,
    simdi 2 bebegimiz var, saglikli gorunuyorlar Mia'nin da keyfi yerinde gurlayip duruyor thanksGod :)

    fakat vet.miz pazartesi artik alip eve gitmelisin, tanidigi bildigi evinde kendini keyifli ve guclu hissedicek mia dedi,
    fakat ben cok endiseliyim :(

    bebeklere mudahale edemezsem ters bi durumda, yahut mia emzirmekten vazgecerse, henuz 3gunlukler basedebilir miyim, miada ani bir degisim olursa, ya mikrop kaparlarsa bi yerden diye kendimi yiyorum :(

    sizce napmaliyim, yani her yerden bi,lgi almaya calisiyorum, bize bir oneriniz olursa cok sevinirim .)

    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence kesinlikle eve götürün evinde değil diye stresede girmiştir o. Hiç birşey olmaz korkmayın süt vermesse ki ben evinde rahatlıyacağını ve daha mutlu olacağını düşünüyorum, özel süt tozları var onunla beslersiniz bebekleri. Ben Lulu'ya miniklerin tualetlerini yaptırma dışında destek vermedim zaten herşeyi doğası gereği kendi yapıyor. Tuvalet içinde miniklerin popolarına wc kağıdı ile minik minik dokununca hemen yapıyorlar tuvaletlerini. Gün içinde de güneşe çıkarın mutlaka. Gözlerinin açılmasını takip edin konjonktivit vs çıkabiliyor gözlerin açılması sırasında. Veterineriniz eve götür dediyse tehlikeli durum çoktan ortadan kalkmıştır. Eğer endişe ettiğiniz bir durum varsa bile kedinizin evde olması daha iyi. Bizde doğum sonrası Lulu'da ateşli bir durum yaşadık ama sadece bir gün serum için yavrularla birlikte ( ayırma hepsini getir dedi, üzülürmüş Lulu) veterinere gittik o gün dışında veterineri eve geldi takip etti... Bence mutlaka eve dönmeli kızınız:)

      Sil
  3. Mikrop kapma mevzusu hakkında da bildiğim kadarıyla anne sütü yavruları her tehlikeye karşı koruyor bebekler süt içtiği sürece onlara birşey olmaz endişelenmeyin:)

    YanıtlaSil
  4. cevabiniz nazik ilginiz icin sonsuz tesekkurler,,
    bebekleri kaybettik :((
    cok cok uzgunum :(
    canimdan can koptu resmen :(
    mia hic bir sekilde kabul etmedi bebeklerini :(
    mudahale edemedik 3 gunluk bebeklere :(
    hepsi tek tek gitti
    soyleyecek tek bir soz bulamiyorum :(

    kendini biraz toparladiginda kisirlastirma operasyonumuzu olucaz..

    umarim hersey yolunda gider,
    tekrar tekrar tesekkur ederim ilginize alakaniza..

    sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok üzüldüm:(
      Benim hayvanlardan öğrendiğim tek şey kusursuz doğaları... Belkide bizim bilmediğimiz ama Mia'nın bildiği birşey vardı belki yeteri kadar güçlü ya da sağlıklı değillerdi... Başınız sağolsun...

      Sil
  5. belki de,
    evet gercekten dogalari bize ogretiyor tek tek,
    dogaya karsi savasamiyor insanoglu yahut kizi gercekten de :/
    bugun operasyonumuz olucak insallah hersey yolunda gider

    tekrar tesekkur ederim,
    ve daha cok bilgi, yazi bekliyorum haddim olmayarak .)

    sevgiler .)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşlerimin yoğunluğundan ihmal ettiğim doğru... Daha çok vakit ayırmaya çalışacağım söz... Veteriner mevzularında karar aşamasında bana danışabilirsiniz. Bu konularda çok hasassımdır keşke daha önce karşılaşsaydık, suni sancıdan önce süreyi doğru hesaplamanıza yardım edebilirdim ya da yavruların kalp atışları takip edilebilirdi ( eminim o sırada en doğru kararı vermeye çalıştınız ama belki sizi sakinleştirebilirdim). Lütfen aklınıza takılan konularda bana mesaj göndermekten çekinmeyin bilmesemde sizin için danışır en doğru kararı vermenize yardımcı olmaya çalışırım. Mesela şu sıralar yeni ihtisas alanım ;) kedilerdeki böbrek sorunu, erken teşhis ile ilgili baya bir bilgim var yeni yazım bu konuda olacak. Bebekler için gerçekten çok üzüldüm,umarım güzel prensesiniz Mia'da kısa zamanda sağlığına kavuşur... Görüşmek üzere, Sevgiler.

      Sil
    2. Acaba biraz daha mı toparlansa dedim içimden nedense çünkü normalde bebekleri yaşasaydı 2 ay sonra kısırlaştırabilecektiniz. Bugün yani pazar günü mü operasyon. Bir kaç vete telefonla danışsanız...

      Sil